Fiskeplatsen.se

 

Hem |Blogg |  Forum  | Filmer | Bilder | Länkar | Tips o Tricks | Fiskeplatser | Båt  

KONSERVERA KYLSYSTEMET

 

Båtmotorns kylsystem bör också rostskyddas. Till detta rekommenderas OKQ8 Glykol, som ger frysskydd samtidigt som den ger ett rost- och korrosionsskydd. Nedan följer en enkel beskrivning på hur du kan gå tillväga. Du kan även följa anvisningarna i din instruktionsbok. SJÖVATTENKYLDA INOMBORDSMOTORER

• Fyll ett stort kärl med lika delar vatten och koncentrerad glykol. Försök ordna ett slutet system genom att ansluta vattenpumpens sugsida till kärlet och led returkylvattnet tillbaka i kärlet.

• Kör igenom glykolblandningen samtidigt med att motorn konserveras. Se upp så att motorn inte går för varmt eller att vattenpumpen går torrt. FÄRSKVATTENKYLDA INOMBORDSMOTORER

• Använd en 50% blandning av vatten och koncentrerad glykol i motorns färskvattensystem och låt den vara i året runt. Byt vartannat år.

• För konservering av sjökylvattensystemet förfar som ovan för sjövatten- kylda båtmotorer. UTOMBORDSMOTORER

• Utombordsmotorer kan om möjligt köras en stund med växelhuset nedsänkt i en 30-50% blandning av vatten och koncentrerad glykol. Var dock rädd om naturen. Häll därför aldrig ut glykol direkt på marken eller i något avlopp. Lämna istället in den överblivna glykolen till en miljöstation. DREV-VÄXELHUS-BACKSLAG

• Byt olja (i vissa fall fett) i respektive enhet enligt fabrikantens anvisningar. BRÄNSLESYSTEM

• Töm bensintank och ledningar.

• Rengör eller byt bränslefilter i förekommande fall. SMÖRJNIPPLAR OCH SMÖRJKOPPAR

• Smörj med OKQ8 Universalfett tills man ser att nytt fett tränger fram. KÖLSVIN OCH MOTORRUM

• Avfetta och tvätta med OKQ8 Avfettning.

• Stryk på motorolja eller fett på de delar som skall rostskyddas. ÖVRIG KONSERVERING

VAR RÄDD OM DIN MILJÖ. UNDVIK OLJESPILL Undvik spill och töm aldrig olja eller glykol i sjön eller på marken. LITE ATT TÄNKA PÅ INFÖR NÄSTA SÄSONG Oavsett båtmotor kan du spara pengar enbart genom att välja ett bättre smörjmedel än det du använder idag. I gynnsamma fall kan du sänka bränsleförbrukningen med hela 5%. Hög kvalitet på smörjmedlet innebär också mindre belastning på miljön. Visserligen är den moderna fyrtaktsmotorn ur miljösynpunkt en bättre motor, men mycket av de äldre tvåtaktsmotorernas negativa miljöpåverkan går att kompensera med rätt smörjolja. Tvåtakts- motorn är en enkel konstruktion, som ger många hästkrafter i förhållande till sin vikt. Tyvärr förbrän- ner den inte allt bränsle. I många fall går hela 25% oförbränt oljeblandat bränsle ut i havet. Dess- utom gör oljan som blandas i bensinen bara nytta en gång innan den åker ut med avgaserna. För att så långt som möjligt minska de farliga utsläppen, ska du naturligtvis köra på tvåtaktsolja som är biologiskt nedbrytbar. Med dagens tvåtaktsoljor behöver du heller aldrig en högre inblandning än 2% i bränslet, och det oavsett om äldre instruktionsböcker säger något annat. Se även till att du börjar säsongen med nya tändstift och helsyntetisk olja i växelhuset. Syntetisk olja är alltid mer ned- brytbar än en mineralolja. Den är dessutom en förutsättning för lägsta möjliga bränsleförbrukning. När det gäller fyrtaktsmotorn så är miljöproblemet i termer om utsläpp mindre. Däremot måste du vara noga med att använda olja av högsta kvalitet, dvs en helsyntetisk olja. Inte minst när det gäller dieselmotorer. I en fritidsbåt tvingas en dieselmotor till ett betydligt tuffare jobb än vad en bil utsätter den för. Har din motor dessutom varit med ett tag, kan den vara lite för sliten för att hålla oljetrycket uppe med hjälp av en tunnare olja. Pröva då en något tjockare kvalitet, tex SAE 15W-40. När det gäller backslag eller drev på utsidan bör du söka i instruktionsboken vilken olja som du skall använda. Även här är dock alltid en helsyntetisk olja att föredra. OKQ8 Smörjmedel

 

 

 

Båtmotor

fiskeplatsen.se © 2006